Статті

Гончаренко Артем

Як мотивувати співробітників?

Як мотивувати співробітників?

Ефективна система мотивації – це те, що змушує співробітників працювати з надзусиллями, робити за одиницю часу більшу кількість дій з необхідним результатом.

Ми звикли, що система мотивації в компанії – це:

  • відсотки для менеджерів з продажу;

  • річні бонуси для топ-менеджменту (практично безглузда стаття витрат).

Однак, якщо підійти до мотивації більш обдумано, можна зробити співробітників набагато продуктивнішими, а значить, у підсумку збільшити прибуток компанії. Як же побудувати таку систему мотивації?

У відділі продажів

У багатьох компаніях система мотивації відділу продажів присутня в обмежаному вигляді: менеджери отримують фіксований відсоток від тієї суми, яку заробили для компанії.

Однак з нашого досвіду побудови і розвитку відділів продажів в різних компаніях найбільш результативною виявляється система, яка складається з трьох блоків:

1.Фіксірованної оплати, яка ділиться на дві частини: hard fix і soft fiх. Hard fix – це оклад, який менеджер отримує з будь-якому випадку, наприклад, 15 000 грн. Soft fiх – премія, яка залежить від виконання плану по KPI на мінімальному рівні. Наприклад, при виконанні плану хоча б на 80% менеджер отримує ще 15 000 грн. Підсумкова сума повинна бути в середньому на 20% вищою, ніж пропонують по ринку, щоб менеджерам, орієнтованим на результат, було вигідно у вас працювати.

Тут головне – правильно вибрати KPI. Використання KPI як інструменту планування, контролю та мотивації необхідно в будь-якому бізнесі, де є продавці. Тільки це дозволить зрозуміти, що роблять ваші співробітники, як добре чи погано вони це роблять, де проблемні місця і що треба зробити, щоб ці проблеми прибрати.

Поділ фіксованої оплати на дві частини мінімізує ризики компанії оплачувати некваліфіковану роботу і стимулює співробітників працювати ефективніше. На етапі співбесіди такий поділ допомагає однозначно виявити кандидатів, готових працювати на результат, тому що при виконанні KPI вони будуть отримувати більше, ніж в інших компаніях.

2.Відсотків від продажів. З нашого досвіду найбільш результативною виявляється динамічна система мотивації. У цьому випадку виконання плану має певні градації: до 80%; від 80 до 95%; від 95 до 105%; від 105 до 120% і понад 120%. Кожному з цих порогів призначається свій відсоток від прибутку або обороту, наприклад:

  • до 80% – 0%;

  • від 80 до 95% – 5%;

  • від 95 до 105% – 7%;

  • 1от 105 до 120% – 10%;

  • понад 120% – 15%.

3.Додаткові мотивації. Зазвичай ми включаємо в цей блок:

  • Часткову або повну оплату профільної освіти (семінари, тренінги, майстер-класи та ін.).

  • Надання додаткових днів відпустки.

  • Опціони. Коли у співробітника є опціон, у нього з’являється особиста зацікавленість в успіху компанії. Якщо за зарплату можна відсиджуватися, то з врученням опціону мотивації відсиджуватися набагато менше.

  • Звільнення, яке теж може бути елементом системи мотивації. Мотивація – це все те, що дозволяє збільшити залученість співробітників до роботи і бажання бути ефективнішим. А ризик втратити роботу, якщо ти не будеш показувати результату, – для багатьох стимул працювати краще.

Після впровадження такої системи мотивації ми бачимо результати вже на другому – третьому місяці.

В інших відділах

У бізнесі для нас єдиним мірилом успіху є цифри. Розуміння того, з яких цифр складаються результати, – перший крок до побудови ефективної системи мотивації. Якщо для відділу продажів це дохід або прибуток, який приносять менеджери, то в інших відділах зазвичай не все так очевидно.

Наведемо приклади мотивації, яка заснована на результатах роботи різних відділів:

Бухгалтерія і фінансова служба:

  • відсоток від отриманої в досудовому порядку дебіторської заборгованості для підрозділу, який з нею працює (в перші тижні відсоток вище і зменшується з кожним тижнем, щоб стимулювати отримувати заборгованість швидше);

  • бонуси за виконання плану по мінімально допустимій кількості виправлених документів.

Виробництво:

  • бонус за зменшення відсотка браку;

  • бонус за стабільність виробництва в мінімальному допуск по ГОСТу (виробничники зрозуміють);

  • підвищення швидкості виробництва з допустимим рівнем якості;

  • внесення пропозицій щодо поліпшення роботи.

Логістика:

  • оптимізація зберігання і завантаження нижче нормативного терміну оборотності товарів;

  • пропозиція нових більш вигідних (нижче вартість, нижче терміни перевезення, зниження інших витрат) логістичних маршрутів;

  • отримання відстрочок.

За кожен пункт співробітники отримують відсоток від зекономленого / заробленого. В результаті їх дохід безпосередньо залежить від вкладу в результати бізнесу в цілому.

В процесі побудови систем мотивації ми зазвичай описуємо бізнес-процеси і кінцеві результати кожного відділу. В результаті вдається зменшити кількість персоналу, а зекономлений ФОП перерозподілити у вигляді бонусів на результативних співробітників.

Також корисно використовувати додаткові способи мотивації. Наприклад, один з наших клієнтів для молодих співробітників (до 25 років) пише листи подяки їхнім батькам, а співробітників з дітьми додатково преміює квитками до цирку та дитячого театру.

Підсумки підводяться щомісяця і щокварталу, щоб тримати співробітників «в тонусі» ефективності.

Система мотивації нарівні з системою підбору навчання та атестації персоналу, системою планування і звітності, системою автоматизації процесів продажів і системи маркетингових інструментів залучення, утримання і розвитку клієнтів дуже важлива.

Її створення, впровадження та налаштування необхідно присвятити час – і результат ви побачите вже в найближчі місяці. Вам стане зрозуміло, хто і як із співробітників працює. Частина ледарів і нероб піде сама, частину вам доведеться звільнити. Плюсом стане чистка рядів, зниження витрат і підвищення ефективності кожної з решти співробітника, яке часом досягає 70-80%!

Високих продажів!

SMM
Командна робота
Комунікація та PR
Маркетинг
Організаційний менеджмент
Спроможність адаптуватись
Послуги, які надає організація та проєктний менеджмент
Видимість та впізнаваність організації (PR та комунікації, адвокація)
Поділитися
Турбота про себе в умовах високої турбулентності та навантаженьМіграційні настрої мешканців Херсонщини за кордоном: аналіз дослідження та перспективи поверненняАналіз комплексної кібератаки на Херсонський обласний благодійний фонд "Об’єднання"