Покращення політик рівного доступу до освітніх можливостей вчителів початкової школи територіальних громад Івано-Франківщини

Створено: February 16, 2024 | 16:59 Оновлено: February 17, 2024 | 12:10
Мова: Українська
Опис до набору

Ключова ідея дослідження – виявити шляхи політик рівного доступу до освітніх можливостей вчителів початкової школи територіальних громад Івано-Франківщини в умовах модернізації системи післядипломної освіти через позиції відповідей на запитання про узгодження суперечності між реальним змістом педагогічної освіти, вимогами школи та викликами держави. Завдяки участі в різних формах навчання, творчому підходу до викладання, опрацюванню наукової таметодичної літератури, власним педагогічним пошукам, самоосвіті – педагоги стають ініціаторами йактивними учасниками творчих змін в шкільній реальності. Зі свого боку, кожен причетний до викликів сучасної освіти повинен не тільки визнавати важливість професії вчителя початкової школи, але й сприяти та підтримувати його діяльність. Відтак пропонуємо рекомендації, які адресовані трьом групам установ та організацій задля ефективного їх впровадження на регіональному рівні: по-перше, відділу освіти, директорам шкіл; по-друге, закладам підвищення кваліфікації; по-третє, методичним об’єднанням, школам передового досвіду.

The key idea of our study is to identify the ways of equal access to educational opportunities for primaryschool teachers in Ivano-Frankivsk region in the modernization of postgraduate education through positions ofanswers to questions about reconciling the contradictions between the real content of pedagogical education,school requirements and state challenges. Teachers are a special group of professionals who improve their skills not for the sake of career growth or thedesire to meet the requirements of the labor market. They are motivated to learn by more altruistic things: theschool’s attitude towards professional growth, a sense of responsibility for student learning, the desire to help eachchild master modern knowledge and skills, and to enjoy their work, respect and pride in their profession. In view ofthis, we understand that a teacher who teaches not only the mind but also the heart needs to be able to improve theirown professional level, to form modern competencies. Pedagogical activity cannot be set within certain instructionalframeworks, because only with the establishment of professional freedom can the effective organization of professionalgrowth be possible.Through participation in various forms of learning, creative approach to teaching, development of scientificand methodological literature, their own pedagogical research, self-education – teachers become initiators andactive participants in creative changes in school reality. In turn, everyone involved in the challenges of moderneducation must not only recognize the importance of the primary school teacher profession, but also promote andsupport its work. Therefore, we offer recommendations addressed to three groups of institutions and organizationsfor their effective implementation at the regional level: first, the Department of Education, school principals; secondly,training institutions; third, methodological associations, schools of excellence.

Improving of policies of equal access to the educational opportunities of primary school teachers of territorial communities of Ivano-Frankivsk region.pdf

pdf
Завантажено:   February 16, 2024   |   17:02 Оновлено:   February 16, 2024   |   17:02
Мова:   Українська
Визначення потреб
Європейська інтеграція
Освіта та навчання
Пошук та прийняття рішень
Соціальні дослідження

Покращення політик рівного доступу до освітніх можливостей вчителів початкової школи територіальних громад Івано-Франківщини

Додати до обраного

Інформація про розпорядника даних

Карпатський інститут аналітики "FrankoLytics"
Всі набори даних

Цитування набору даних

http://mir.dspu.edu.ua/article/view/252925/250179
Поділитися

Знайшли помилку? Будь ласка, повідомте нам!