Статті

Гончаренко Артем

Забудьте це негайно, або Як «мислення школяра» заважає нам в професії

Забудьте це негайно, або Як «мислення школяра» заважає нам в професії

Одинадцять років – термін довгий. Залишивши позаду шкільні роки, багато хто прагне забути про них як про страшний сон, інші – ностальгують. Але мало хто переглядає звички «шкільного» мислення на предмет їх придатності і корисності в дорослому житті.

Розповідаємо, які фрази з дитинства та «шкільної пори» краще забути, тому що вони заважають рости професійно і будувати успішну кар’єру.

«Нас таких багато»

Запасний варіант: «Будь як усі: так простіше жити».

Звідки така фраза? Складно не повірити в те, що ти зовсім не унікальний, коли вчитель при кожному зручному випадку повторює «Вас таких багато, а я одна» (чиста правда в шкільних реаліях, до речі).

Чим шкодить фраза?

Визнаючи, що таких дітей / людей / фахівців, як ми, в світі багато, ми забуваємо, що в будь-якому узагальненні є винятки і нюанси. Ми не просто відмовляємо собі в особливих талантах, а й особливі потреби НЕ визнаємо: якщо всі навколо вважають, що посада в компанії Х – робота мрії, значить, так і є. І нарешті, віра в «однакових нас» негативно впливає на самооцінку, а з нею і професійну конкурентоспроможність.

«Просто так треба»

Запасний варіант: «Якщо важко, сутужно, проблемно – отже, добре».

Звідки така фраза? Ну не можуть логарифми і відмінювання легко даватися! Це протиприродно, нетипово (див. пункт вище). Ось і виходить: якщо легко – значить, пощастило. Або змахлював. Або мало старалися. А «треба», що було важко і болісно.

Чим шкодить фраза?

Віра в «необхідно» призводить до того, що не виникає імпульсу до дії, змін. І не важливо, якщо професія обрана невірно, або з компанією / колегами / керівником не пощастило, або зарплата не влаштовує, або перевантаження, постійний стрес і «чергове» вигоряння до відпустки – звичайна справа.

«Мені не дано»

Запасні варіанти: «Я гуманітарій / технар» або «Не винуватий я, він сам».

Звідки така фраза? Коли в школі щось не виходило, було простіше, швидше і зручніше для всіх визнати, що «це спадкове», що «Васі просто не треба», що «у нас в роду все одно ніколи відмінників не було».

Чим шкодить фраза?

Віра у закладені природою або відсутності в нас здатності заважає змінити фокус, перефразувати правильно: «я просто ще цього не навчився». Навіть якщо в школі з вас не вийшло старости – це не привід ставити на собі хрест як на керівникові. Отримайте правильну бізнес-освіту, знайдіть ментора, беріться за будь-яку можливість набратися досвіду – і залиште «дано» завданням по геометрії.

«Якщо двійка – я дурень»

Звідки така фраза?  Так вже побудована наша освітня система, що вчителю ніколи й нема чого пояснювати вразливим учням, що двійка – лише оцінка дії (або бездіяльності), але не клеймо на людину, його характер і інтелектуальні здібності.

Чим шкодить фраза?

Виростаючи, ми до мурашок і складнощів під час дихання боїмося робити помилки. І навіть формулювання «тестування гіпотез» не всіх позбавляє від сумнівів і страхів. Не здійснюючи помилок, важко наштовхнутися на яскраве, нестандартне або ефективне рішення – та й взагалі бути поміченим. І ось вже більш успішний колега (колишній двієчник, але це неточно) в черговий раз обходить нас в гонці на підвищення.

«Дзвінок для вчителя»

Запасні варіанти: «Учитель / завуч / директор завжди правий» або «почекаю чарівного стусана».

Звідки така фраза? Учитель був нашим авторитетом в школі – істинним, заслуженим або нав’язаним шкільної ієрархією. Його правоту мало коли ставили під сумнів, а рішення і думки вважалися вірними за замовчуванням.

Чим шкодить фраза?

Ми звикаємо думати, що хтось інший вирішить, як для нас правильно і коли «пора». Наприклад, чекаємо поки начальник сам запропонує (або навіть оплатить) навчання або курси професійної перепідготовки, порекомендує на керівну посаду, довірить цікавий функціонал, наприклад, в популярному зараз digital-напрямку.

«Не відкладай на завтра те, що можна взагалі не робити»

Запасні варіанти: «Робота не вовк», або «Простіше виправити двійку, ніж отримати п’ятірку», або «Ініціатива карається».

Звідки така фраза?  Одних в школі лякали двійки, інші ж чітко усвідомлювали, що будь-яку двійку можна виправити, до контрольної підготуватися в останній момент, вірш напам’ять не вчити (всіх запитати не встигнуть). І ось ми вже в школі стаємо відмінними прокрастинаторами і «імітаторами бурхливої ​​діяльності».

Чим шкодить фраза?

Кар’єру за нас ніхто не побудує, і, рік за роком відкладаючи на «коли-небудь» важливі кроки типу професійного перенавчання або пошуку нової роботи, з кращими перспективами, – ми втрачаємо можливості і втрачаємо ентузіазм.

“Коли я виросту…”

Звідки така фраза? Нам наполегливо і послідовно навіюють, що в школі ми ще не доросли до самостійних рішень, не заслужили право їх приймати.

Чим шкодить фраза?

Навіть вступивши до вузу або влаштувавшись на роботу, ми часом чекаємо кращого / ідеального моменту, щоб проявити себе, запропонувати рішення з оптимізації роботи, зайнятися професійним розвитком. Ще ми забуваємо, що процес не менш важливий, ніж результат. І відмінна працездатність, доповнена стабільними передбачуваними результатами, – вже показник «готовності» до чогось більшого.


SMM
Діловодство
Комунікація та PR
Маркетинг
Цифровий маркетинг
Спроможність адаптуватись
Послуги, які надає організація та проєктний менеджмент
Видимість та впізнаваність організації (PR та комунікації, адвокація)
Поділитися
Проєкт "Допомога благодійності в Україні"Фонд "Процвітай" спільно з Іриною ГрінІдеї презентують проект Екологічно-освітний проєкт "Грінідеї"Цінності - стратегічні орієнтири у турбулентні часи