Статті

Інна Станика , Херсонський обласний благодійний фонд "Об'єднання"

Чорнобаївська громада опрацювала понад 50 ризиків розвитку та безпеки

Чорнобаївська громада опрацювала понад 50 ризиків розвитку та безпеки

Чорнобаївська військова адміністрація спільно зі структурними підрозділами сільської ради провела ґрунтовне опрацювання ризиків, визначених під час фокус-групових досліджень із представниками різних категорій населення та додаткової зустрічі із діючим бізнесом.

Мета роботи

Робота над ризиками має на меті створити цілісне бачення можливих загроз для громади - від безпекових до соціально-економічних - і виробити практичні рішення, які можна реалізувати на локальному рівні.

У ході обговорень було проаналізовано 50 ключових ризиків, які згруповано за трьома часовими періодами:

  • довоєнні ризики (2020–2021 роки),

  • ризики воєнного часу (теперішні виклики),

  • потенційні ризики повоєнного періоду (після завершення бойових дій та у процесі відбудови).


    Як громада розуміє ризики

У процесі роботи було застосовано підхід, у якому поняття “ризик” визначалося самими учасниками. У дослідженні ризик трактувався як «можливість того, що може статися щось негативне».

Такий підхід дозволяє зосередитися не на абстрактних статистичних ймовірностях, а на реальних страхах, побоюваннях і тривогах людей, що впливають на їхню щоденну поведінку, рішення та бачення майбутнього.

Він пріоритезує «прожитий досвід ризику», що є ключовим для розробки стратегій стійкості, які будуть не лише технічно обґрунтованими, але й соціально та психологічно резонуватимуть із реальними потребами громади.

Приклади основних ризиків, які визначили мешканці громади

🔹 Безпекові ризики

  • Висока ймовірність втрати життя та здоров’я через постійні обстріли, використання дронів і касетних боєприпасів.

  • Нестача укриттів у приватному секторі, відсутність доступу до безпечних місць для дітей і людей похилого віку.

  • Ілюзія безпеки - частина мешканців ігнорує сигнали повітряної тривоги або недооцінює ризики.

🔹 Соціально-економічні ризики

  • Масове безробіття та нестача робочих місць для молоді.

  • Проблеми з доступом до медицини - обмеженість лікарів, діагностики, психологічної допомоги.

  • Зростання бідності та соціальної напруги серед сімей, які втратили житло або роботу.

🔹 Управлінські та інституційні ризики

  • Втрата довіри до влади через складність отримання допомоги чи компенсацій.

  • Корупційні ризики під час майбутньої відбудови та розподілу коштів.

  • Нестача координації між підрозділами та громадськими ініціативами.

🔹 Соціальні та психологічні ризики

  • Психологічне виснаження, зростання проявів ПТСР серед населення.

  • Відсутність соціалізації у дітей та підлітків через дистанційне навчання.

  • Майбутні конфлікти між тими, хто залишався у громаді, та тими, хто виїхав.


Практична робота з ризиками

Для кожного ризику були визначені:

  • ймовірність виникнення,

  • можливі дії на місцевому рівні,

  • відповідальні сторони (структурні підрозділи, служби, організації),

  • джерела фінансування (місцевий бюджет, державні програми, гранти),

  • додаткові коментарі та пропозиції.

Результати опрацювання оформлено у вигляді робочого документу, який стане основою для плану підвищення стійкості громади до кризових ситуацій.

Також напрацьовані пропозиції можуть бути враховані під час оновлення програм з безпеки, соціального захисту та відновлення громади.

«Кожен ризик - це не просто проблема, а точка для прийняття рішень. Якщо ми чітко розуміємо, що може загрожувати людям, ми можемо планувати дії для захисту, підтримки та розвитку громади», - зазначив Юрій Антощук, голова Фонду «Об’єднання».

На основі опрацьованих ризиків, планується подальша робота по розробці місцевого плану управління ризиками та підготовці проектних пропозиції для донорів і партнерів, спрямованих на підвищення громадської безпеки, розвитку освіти, охорони здоров’я та соціальної стійкості.

Подібна робота планується і в Херсоні, де нещодавно була утворена робоча група з питань громадської безпеки, соціальної згуртованості та відновлення.

Зазначена робота проводиться Фондом «Об’єднання» в межах Проєкту «Імпульс», що реалізовується Міжнародним фондом «Відродження» та Фондом Східна Європа за фінансування Норвегії (Norad) та Швеції (Sida).


Операційне планування
Оцінка
Планування
Побудова коаліцій та мереж
Розвиток громади
Місія та стратегічне планування
Розбудова партнерств та співпраці
Роль у секторі
Послуги, які надає організація та проєктний менеджмент
Безпека (фізична та цифрова)
Поділитися
Як побудувати ефективний фандрейзинговий відділ у громадській організації: практичні приклади та KPIМіждисциплінарна реабілітація: як ми працюємо з родинами та дітьмиМасштабування медичних стартапів: кейси HutkoSoft