Articles

Сергій Ганжа , Громадська організація ІМПУЛЬСАР

Як говорити з дітьми про інвалідність

Як говорити з дітьми про інвалідність

Ми всі колись були дітьми - відкритими, чесними, трохи прямолінійними, зате щирими до кожного, кого зустрічали. З часом ми дорослішаємо, вчимося соромитись, обходити складні теми, уникати поглядів і розмов. Але діти - вони інші. Вони не ділять світ на «нормальний» і «не такий». Вони просто хочуть зрозуміти - і приймають тоді, коли їм пояснюють по-людськи, спокійно, без драматизації.

Саме тому ми в ГО «Імпульсар» говоримо про інвалідність просто - так само, як говоримо про колір очей, про літо чи дощ. Життя у кожного своє. У когось тіло працює інакше. У когось нервова система реагує сильніше. Хтось чує світ гучніше, хтось тишею. Інвалідність - це не про «гірше» чи «краще», це просто про по-іншому.

Звідки почати розмову з дитиною

Не потрібно спеціальних нагод чи підготовлених лекцій. Достатньо відповісти на запитання так, як ви відповіли б про будь-що інше: спокійно та чесно.

Можна сказати просто:

«Люди різні. Дехто ходить ногами, дехто їздить на візку. Це теж спосіб жити.»
«Комусь важко говорити словами, він може показувати жестами - це теж мова.»

Чим менше дорослий закладає напруги в тему, тим легше дитині її прийняти. Важливо не замовчувати - діти дуже добре відчувають, коли тема стає «забороненою». Вони починають соромитись там, де не повинні.

Як говорити чесно і без осуду

Інвалідність не робить людину менш здатною до дружби, гри, радості. Важливо не ставити наголос на обмеженні, а на людині.

Замість: «Цей хлопчик хворий» краще сказати: «У нього так працює тіло. Але він теж любить компанію, і з ним можна грати.»

Замість уникнення погляду - м’який контакт. Замість тиші - просте пояснення.

Діти вчаться не зі слів, а з інтонації та наших реакцій.

Якщо дитина ставить прямі запитання

Часом вони звучать незвично різко для дорослого: «Чому ця людина не ходить?», «Чому дівчинка кричить, коли інші мовчать?»

Не треба сварити за цікавість. Краще відповісти спокійно:

«Її ноги не можуть добре тримати тіло, тому вона користується візком.», «Їй важко керувати емоціями. але вона відчуває, як і ти, просто по-іншому проявляє це.»

Дитині важливо чути - бути різним нормально.

Дружба, яка починається з поваги

Навчити дитину співчуттю - не означає навчити її жаліти. Жалість створює дистанцію. Повага - простір для взаємності.

Можна пояснити так:

«Якщо хочеш допомогти - запитай. Якщо людина скаже, що їй не потрібно - це теж нормально.»

Ми вчимо дітей не тільки розуміти, а й питати про потреби іншого. Це й є справжня етика взаємодії.

Декілька речей, яких краще уникати

  • замовчувати питання, робити вигляд, що «нічого нема»

  • казати «не дивись», «не питай»

  • говорити про людину так, ніби вона не чує

  • називати діагноз замість імені

  • формувати жалість - вона не допомагає

Бо діти не народжуються з упередженнями. Вони переймають їх від нас - або не переймають, якщо ми не передамо.

Чому для нас це важливо

Ми знаємо, як сильно змінюється атмосфера в класі чи у дворі, коли діти вміють приймати іншого. Коли поруч із ними людина з інвалідністю - і це не викликає ні здивування, ні напруги. Лише взаємність, інтерес, доброзичливість.

Ми говоримо про інклюзію не щоб «здаватися добрими», а тому що це живий досвід. Бо ми бачимо дітей, які дружать без остраху. Батьків, які вчаться чути. Педагогів, які пробують говорити і знаходять правильні слова.

Ми хочемо, щоб таких історій ставало більше.Щоб розмова про інвалідність звучала не як складна тема - а як частина звичайного людського спілкування.

І якщо колись дорослі навчаться бачити один одного так, як бачать діти - світ стане трохи теплішим. Ми віримо в це. І працюємо саме для цього.

Definition of needs
Inclusion
Team work
Education and training
Youth
Mission and strategic planning
Capacity to adapt
Role in the sector
Share
Краудфандинг для ГО: як зібрати кошти і друзів одночасноІнновації у зборі коштів: digital-підходи для стартапів та соціальних проєктівПоради з аналітики для громадських організацій від HutkoSoft