Соціологічні та психологічні моделі комунікації: можливості та обмеження застосування в дослідженнях міжкультурної взаємодії в умовах прикордоння

Створено: February 16, 2024 | 15:22 Оновлено: February 16, 2024 | 18:33
Мова: Українська
Опис до набору

Розглянуто процес теоретичної концептуалізації соціологічних і психологічних моделей комунікації як важливого наукового підґрунтя соціологічного дослідження міжкультурної взаємодії підліткової молоді прикордоння. Розкрито динаміку та ключові семантичні віхи процесу становлення сучасного трактування міжкультурної комунікації. Простежено трансформацію уявлень про структурні елементи міжкультурної комунікації, їхні функції та завдання. Проаналізовано генезу уявлень про елементи моделей міжкультурної комунікації з урахуванням потреб та особливостей конкретного періоду їхнього виникнення та розвитку. Визначено вектор динаміки трактування міжкультурної комунікації з урахуванням особливостей сьогодення: від її технократичного до інтеракціоністського бачення. Акцентовано на спільному та відмінному в моделях комунікації Г. Лассуела, Шенона-Уівера, Т. Ньюкомба, Осгуда-Шрамма, Дж. Гербнера, Вестлі-Маклейна, Д. Берло, М. де Флера та Г. Маліцке. Зазначено, що трансформація розуміння процесу комунікації відбувається від її лінійного до циклічного трактування. Особлива увага приділена аналізу бар’єрів комунікації, концептуалізованих у моделях деяких із названих авторів у рамках поняття “шум”. Наголошено на вагомості та актуальності фактора зворотного зв’язку в процесах комунікації, особливо в площині міжкультурної взаємодії. Розкрито роль і значення структури особистості відправника та отримувача повідомлення в процесах комунікативної взаємодії, проаналізовано культурно детерміновані фактори тиску та обмежень, спричинені публічним характером процесів комунікації. Виокремлено підходи до пояснення суті комунікації у площині її наукових трактувань: структурний і процесуальний. Підкреслено, що структурні моделі зосереджені, насамперед, на аналізі складових елементів комунікації, тоді як процесуальні моделі переважно описують динаміку комунікації, процеси трансформації смислів у межах комунікативної взаємодії. Зроблено висновок, що найпридатнішими моделями міжкультурної комунікації, які можуть бути застосовані при аналізі міжкультурної взаємодії підліткової молоді прикордоння, є модель М. де Флера та модель Г. Маліцке.

Paper considers the process of theoretical conceptualization of sociological and psychological models of communication as a substantial scientific basis for sociological study of intercultural interaction of adolescent borderland youth. This analysis highlights the dynamics and key semantic milestones of the formation process of intercultural communication in modern interpretation. This research traces the transformation of ideas about structural elements of intercultural communication models, their functions and tasks. Author analyses the genesis of ideas about the elements of models of intercultural communication with the needs and features of a specific period of their emergence and development. The vector of the dynamics of intercultural communication interpretation has been determined considering the peculiarities of the present: from its technocratic to interactionist vision. Emphasis is placed on the common and distinct communication models of G. Lasswell, Shannon-Weaver, T. Newcomb, Osgood-Schramm, J. Gerbner, Westley-MacLean, D. Berlo, M. de Fleur, and G. Melatzke Melatzke in the context of the logic of transformation, a shift can be made in the understanding of the communication process from a linear to a cyclic interpretation. Particular attention is paid to the analysis of communication barriers, conceptualized in the models of aforementioned authors within the concept of “noise”. This research places emphasis on the importance and relevance of the feedback factor in communication processes, especially in the context of intercultural interaction. Understanding the role of the personality structure of the sender and the recipient of the communication in the processes of communicative interaction, reveals its significance. Furthermore, this study analyzes culturally determined factors of pressure and restrictions caused by the public nature of the communication processes. The approaches to explaining the essence of communication in the plane of its scientific interpretations are distinguished: structural and procedural. It is emphasized that structural models are focused, first of all, on the analysis of the constituent elements of communication, whereas procedural models mainly describe the dynamics of communication, the processes of meaning transformation within the limits of communicative interaction. It is concluded that the most suitable models of intercultural communication that can be applied in the analysis of intercultural interaction of adolescent borderland youth are M. de Fleur model and G. Melatzke model.

Sociological and Psychological Models of Communication_Possibilities and Restrictions of Application in Intercultural Interaction Research at the Borderlands.pdf

pdf
Завантажено:   February 16, 2024   |   15:26 Оновлено:   February 16, 2024   |   15:26
Мова:   Українська
Побудова коаліцій та мереж
Соціальні дослідження
Свобода слова і ЗМІ

Соціологічні та психологічні моделі комунікації: можливості та обмеження застосування в дослідженнях міжкультурної взаємодії в умовах прикордоння

Додати до обраного

Інформація про розпорядника даних

Карпатський інститут аналітики "FrankoLytics"
Всі набори даних

Цитування набору даних

https://doi.org/10.15407/socium2020.01.062
Поділитися

Знайшли помилку? Будь ласка, повідомте нам!