Articles

Дуб Олена

Користувачі втрачають інтерес до соціальних мереж?

Користувачі втрачають інтерес до соціальних мереж?

Час, який проводять користувачі в соцмережах, зменшується ось уже кілька років поспіль. А проведення часу у соцмережах перетворюється на думскролінг.

Нещодавно Financial Times оприлюднило дослідження, проведене на замовлення видання GWI - компанією, що займається дослідженням цифрової аудиторії. Завдяки добрим людям я почитала pdf-версію статті, а для вас попросила інструмент NotebookLM створити конспект. Отже.

Що показують дані дослідження GWI:

📊 Час користування досяг піку у 2022 році. Глобально час, витрачений на соціальні медіа, досяг свого піку у 2022 році й відтоді стабільно знижується.

📊 Відчутне скорочення. Наприкінці 2024 року дорослі (віком від 16 років) у розвинених країнах проводили в середньому 2 години 20 хвилин на день у соціальних мережах — це майже на 10% менше, ніж у 2022 році.

📊 Зміни серед молоді. Це зниження найбільш помітне серед тих, хто раніше був найактивнішим користувачем — підлітків і людей віком близько 20 років.

Деградація контенту та зміна мети використання:

📌 Платформи деградують, перетворюючись на простір «обурливого контенту та шлаку» (outrage and slop).

Контент, який часто містить створені ШІ короткі відео та діпфейки (як у нових платформах Meta та OpenAI), порівнюють з «ультраобробленим контентом» (ultra-processed content). Він насичений дофаміном, має в кращому разі мізерну інформативну цінність, а в гіршому — руйнівно негативний вплив.

📌 Від “соціальних” до “антисоціальних”. Соціальні медіа перетворилися з місця, де люди обмінювалися новинами з друзями та родиною, на простір із дедалі меншою кількістю взаємодій «людина — людина».

📌 З 2014 року частка людей, які використовують платформи, щоб спілкуватися з друзями, виражати себе або знайомитися з новими людьми, зменшилася більш ніж на чверть. Натомість зросло рефлекторне відкривання застосунків для заповнення вільного часу, що вказує на перехід від усвідомленого до механічного перегляду.

Пізня стадія розвитку соціальних медіа є прикладом enshittification* («еншіттифікації»), адже платформи стають інструментами максимізації часу перед екраном.

🔗 Почитати про дослідження українською можна тут:

https://ms.detector.media/sotsmerezhi/post/38480/2025-10-05-korystuvachi-vtrachayut-interes-do-sotsialnykh-platform-doslidzhennya/



Виняток, що викликає занепокоєння:

🤔 Єдиний помітний виняток із цієї міжнародної тенденції — Північна Америка, де споживання «шлаку», екстремальної риторики та «приманки для залучення» (engagement bait) продовжує зростати. До 2024 року цей показник був на 15% вищим, ніж у Європі.

Якщо ця глобальна тенденція зниження пошириться і на Америку, це стане позитивним явищем, адже час, проведений на цих платформах, часто є часом, відібраним у «справжніх» взаємодій із людьми.

_____________________________________________________


*Enshittification, also known as crapification and platform decay, is a pattern in which two-sided online products and services decline in quality over time.

*Еншитифікація або crapification, занепад платформи , — закономірність, за якої якість двосторонніх онлайн-продуктів та послуг з часом знижується. Спочатку постачальники створюють високоякісні пропозиції для залучення користувачів, потім вони погіршують ці пропозиції, щоб краще обслуговувати бізнес-клієнтів (таких як рекламодавці), і, нарешті, погіршують свої послуги для користувачів та бізнес-клієнтів, щоб максимізувати прибуток для акціонерів .

SMM
Communication and PR
Marketing
Digital marketing
Youth
Capacity to adapt
Visibility and recognition of the organization (PR and communications, advocacy)
Share
Безпечне дитинство: Міжнародний благодійний фонд “Янголи Свободи” допоміг оновити укриття в дитсадку у Чернігові Як мислять донори. Частина 1: Вартість бенефіціараУ Херсоні сформовано Робочу групу з громадської безпеки та відновлення